ELIZABETH THUN | BORTOM TALL OCH TISTLAR | 30 SEP - 6 NOV 2021

Niclas Berg, Pressmeddelande, September 19, 2021

Varmt välkommen till Elizabeth Thuns första separatutställning på galleriet. I utställningen "Bortom Tall och Tistlar" presenterar Thun målningar i akryl som rör sig i spänningsfältet mellan natur och kultur, växtlighet och arkitektur och med inspiration från den japanske 1600-talspoeten Matsuo Bashō. I målningarna ställs det distinkta, detaljerade och ornamentala mot det flytande och formlösa, ofta med de japanska träsnittens djärva och drastiska beskärningar.

 

Vernissagen för Elizabeth Thuns utställning "Bortom Tall och Tistlar" hålls tillsammans med konstnären på galleriet torsdagen den 30 september 17.00 – 20.00. Utställningen visas till den 6 november.

 

--- 


Elizabeth Thuns måleri utspelar sig i spänningsfältet mellan natur och kultur, växtlighet och arkitektur. De platser och landskap som skildras är natursköna och mättade av historia, händelser och idéer, där naturen är redo att ta människans statiska och tillfälliga strukturer i anspråk.

 

Thuns målningar, som ofta är resultat av efterforskning och studieresor till de platser hon vill skildra, byggs upp i skikt där olika och ibland motstridiga uttryck tillåts samexistera. Hon skapar en spänning, där det distinkta, detaljerade och ornamentala ställs mot det flytande och formlösa.

 

I utställningen Bortom Tall och Tistlar har Thun inspirerats av den japanske 1600-talspoeten Matsuo Bashō, haikuns fader. Liksom Bashōs diktande var ett resultat av hans milslånga vandringar genom Japan, hittar Thun inspiration genom att vandra i och vara nära naturen. Inför utställningen planerade hon göra en studieresa till Bashōs stig, en 200 mil lång vandringsled som börjar i Tokyo och avslutas i Ogaki. Då resan till Japan inte kunde genomföras som planerat, valde hon istället att skildra imaginära platser längs den mytomspunna vandringsleden.

 

 

Thuns kompositioner har ofta ett släktskap med de japanska träsnittens djärva och drastiska beskärningar, där olika perspektiv och tillstånd kan mötas och existera i samma bildrum. Där finns också referenser till landskapsmålaren Hokusai (1760-1849), bland annat i den lånade verkstiteln "Fine Wind, Clear Weather" och i den Mount Fuji-liknande skepnad som svävar över Versailles-interiörens rutiga marmorgolv.


---


Elizabeth Thun (f. 1978) bor och arbetar i Malmö. Hon är utbildad i Stockholm (Pernbys Målarskola och Gerlesborgsskolan) och tog sin Master i fri konst vid Konsthögskolan i Bergen 2009. Hon har under de senaste åren visats på bland annat Ljungbergmuseet, Galleri Ping-Pong, Malmö, Galleri Arnstedt, Östra Karup samt deltagit i grupputställningar på Galleri Thomas Wallner, Simris, Ystads Konstmuseum, Moderna Museet i Malmö och Ayumi Gallery/Cave, Tokyo.

 

Thun finns representerad i flera offentliga och privata samlingar och hennes verk finns bland annat hos Region Stockholm, Region Skåne, Uppsala Kommun, Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand (NO) och Filosofiska Institutet i Bergen (NO). 2019 mottog hon Ellen Trotzigs stipendium från Malmö Konstmuseum och 2021 erhöll hon ett tvåårigt arbetsstipendium från Konstnärsnämnden. Thun arbetar för närvarande med ett utsmyckningsuppdrag till Paradisskolan i Älmhult, som kommer vara klart våren 2022.

 

---

 

Förhandsvisning:               Onsdag 29/9 kl. 17.00 – 19:00
Vernissage:                           Torsdag 30/9 kl. 17.00 – 20.00
Utställningen visas:           30/9 – 6/11, 2021
Kontakt:                               Niclas Berg, niclas@berggallery.se, 070-4228146
Pressbilder, CV, text:         Kontakta oss så skickar vi bilder
Adress:                                   Berg Gallery, Hudiksvallsgatan 8, 113 30 Stockholm